Informacje

Sky4Fly

Wybierając się samolotem w daleką podróż często zmieniamy strefy czasowe. W takiej sytuacji musimy przygotować się na to, że dopadnie nas tzw. syndrom nagłej zmiany

Wybierając się samolotem w daleką podróż często zmieniamy strefy czasowe.
W takiej sytuacji musimy przygotować się na to, że dopadnie nas tzw. syndrom
nagłej zmiany strefy czasowej (jet lag). Organizmu nie da się oszukać, możemy
jednak spróbować złagodzić niekorzystne dla niego objawy nagłego zaburzenia
rytmu dnia i nocy.

Centrum Lotnicze Sky4Fly (www.sky4fly.net) prezentuje
sprawdzone naturalne metody walki z syndromem nagłej zmiany strefy
czasowej oraz podpowiada jak wykorzystać jet lag na własną korzyść.

Na początek kilka słów teorii. Syndrom nagłej zmiany strefy czasowej (jet lag)
jest zjawiskiem związanym z szybkim przekraczaniem kolejnych stref czasowych.
Występuje zatem tylko w przypadku podróży na osi równoleżnikowej (wchód-zachód).
Jeśli podróżujemy wzdłuż południków (np. z Polski do RPA), mimo pokonywania
tysięcy kilometrów, jest lag nam nie grozi. Ewentualne złe samopoczucie jest wtedy
rezultatem wielu godzin spędzonych na pokładzie samolotu i tzw. szokiem klimatycznym
(podróżując wzdłuż południków nie zmieniamy stref czasowych, lecz klimatyczne).
Jet lag jest przypadłością trudniejszą do zwalczenia, gdyż do wspomnianych wyżej
zaburzeń, dochodzą jeszcze objawy związane z rozregulowaniem rytmu dobowego i

2

INFORMACJA PRASOWA

ul. Piwna 3/3, 91-003 Łódź

fax. 42 292 01 17
[email protected]
www.sky4fly.net

Sky4Fly Sp. z o.o.

tel. 42 209 27 77

dezorientacją organizmu. Organizm człowieka nie działa jak zegarek i nie sposób go
po prostu przestawić na czas obowiązujący w punkcie docelowym. Do klasycznych
dolegliwości wywoływanych przez jet lag należą: bóle głowy, ogólne zmęczenie i słaba
wydolność organizmu, deficyt uwagi i problemy z koncentracją, senność, problemy w
funkcjonowaniu układu trawiennego, irytacja itp. Jak widać jet lag może skutecznie
popsuć nam wymarzony urlop lub uniemożliwić skuteczne działanie podczas podróży
służbowej.

Najlepszym lekarstwem jest zawsze czas. Organizm przy odrobinie cierpliwości sam
dostosuje się do nowych warunków. Jeśli nie możemy jednak pozwolić sobie na stratę
czasu, musimy radzić sobie w inny sposób. Poniżej eksperci z www.Sky4Fly.net
prezentuje sprawdzone „domowe” metody zapobiegania i łagodzenia nieprzyjemnych
skutków wywoływanych przez jet lag, a także podpowiada, kiedy jet lag działa na naszą
korzyść.

Syndrom nagłej zmiany strefy czasowej występuje w dwóch odmianach. Z każdą
z nich walczy się w różny sposób. Pierwsza związana jest z podróżą w kierunku
zachodnim (np. Polska – USA) i przebiega stosunkowo łagodnie. Gdy
podróżujemy samolotem na zachód nasza doba się wydłuża, zyskujemy godziny. Obrót
Ziemi wokół własnej osi z zachodu na wschód powoduje, że na wschodzie słońce wstaje i
zachodzi wcześniej niż na zachodzie. Dlatego kiedy w Warszawie jest godzina 12 w
Nowym Jorku mamy dopiero 6 rano. Organizm jednak nie zdaje sobie z tego sprawy i
funkcjonuje według czasu, do którego się przyzwyczaił, dlatego daleko na zachodniej
półkuli już wieczorem dopadnie nas senność – dla naszego ciała będzie to środek nocy.
By uniknąć skutków wydłużonej doby, musimy za wszelką cenę zwalczyć ogarniającą nas
potrzebę snu. Jeśli się nie uda i zaśniemy w środku dnia – rozregulujemy organizm i
czekają nas nieprzespane noce, co na dłuższą metę nie może się skończyć dobrze
(deficyt światła słonecznego, to główna przyczyna ciągłego przemęczenia i złego
samopoczucia). Już na kilka dni przed wylotem powinniśmy przygotować organizm do
nadchodzących zmian – starajmy się kłaść do łóżka ok. 2 godziny później niż zazwyczaj.
Jeśli to możliwe, wybierajmy połączenia z wczesną godzina wylotu (najlepiej ok.
południa). Na pokładzie nie wolno nam zasnąć – walczmy z sennością przy pomocy ruchu
i picia dużych ilości wody. Dobrym sposobem na senność jest spożycie posiłków bogatych
w białka (drób, ryby, nabiał i jaja). Kawa również okaże się pomocna, ale tylko w
umiarkowanych ilościach. Po wylądowaniu również nie wolno nam zasnąć – wytrzymajmy
do zmroku. Istnieją jednak pozytywne skutki całej sytuacji. Z tych samych
przyczyn, dla których popołudniem dopadnie nas senność, wczesnym rankiem
będziemy wspaniale wypoczęci. Choć wstaniemy o 6 nasz organizm będzie
funkcjonował tak jakby spał do 12. W tej sytuacji spotkania biznesowe i inne aktywności
najlepiej zaplanować wczesnym rankiem. Stawimy im czoła na pełnych obrotach i to bez
porannej kawy.

3

INFORMACJA PRASOWA

ul. Piwna 3/3, 91-003 Łódź

fax. 42 292 01 17
[email protected]
www.sky4fly.net

Sky4Fly Sp. z o.o.

tel. 42 209 27 77

Drugi rodzaj syndromu nagłej zmiany strefy czasowej może powodować więcej
kłopotów. Związany jest z dalekimi podróżami na wschód, których efektem jest zjawisko
tzw. „długu czasowego”. Tym razem „tracimy godziny”, a nasza doba się skraca. Kiedy
w Warszawie jest godzina 12 w Tokio mamy już 19. Dlatego możemy mieć problemy
z wstawaniem rano, w nocy zaś, nie będziemy mogli zasnąć. Poranne spotkania i
zwiedzanie zatem odpada, ale już imprezy do białego rana nie będą żadnym
wyzwaniem. Przygotowania do zmiany czasu również należy rozpocząć kilka dni przed
podróżą – tym razem powinniśmy przestawić nasze godziny snu o dwie godziny do
tyłu. Na pokładzie samolotu naszym zadaniem jest zasnąć. Niektórzy nie maja z tym
problemu, inni muszą próbować różnych sztuczek. Węglowodany działają usypiająco na
organizm – zamówmy zatem ziemniaki, owoce, makaron lub ryż i oczywiście słodycze.
Środki nassane nie są najlepszym rozwiązaniem – jeszcze bardziej rozregulowują
organizm, podobnie alkohol, najlepsze to, co z natury – polecamy herbatkę ziołową i
nudną książkę.

By uniknąć ostrych objawów syndromu nagłej zmiany strefy czasowej musimy za
wszelką cenę przystosować się do nowego rytmu dnia – jedzmy i śpijmy zgodnie z
czasem lokalnym. To jak bardzo da nam się we znaki time lag i jak szybo go zwalczymy
zależy od wieku, sprawności fizycznej i zdrowia. Osoby zażywające leki które wymagają
stałego dawkowania o wyznaczonych porach, powinny przed podróżą koniecznie
zgłosić się do swojego lekarza, by zasięgnąć porady. Przygotujmy się również
na pozytywne skutki jet lagu! Po powrocie z dalekiego wschodu, czeka nas
przecież kilkanaście dni bez porannej kawy, a nasza wydajność rankiem w
pracy, zawstydzi wszystkich wokół.

Sky4Fly – o niebo lepsi!

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy