Informacje

Przepisy baga�owe

W przypadku naruszenia przez przewo�nika lotniczego przepis�w dotycz�cych przewozu baga�u mog� Pa�stwo - po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewo�nika - dochodzi� swoich praw na drodze s�dowej.Baga� powinni Pa�stwo zda� na wyznaczonym stanowisku przewo�nika lotniczego realizuj�cego przew�z. Tam wr�czone zostan� Pa�stwu karty pok�adowe oraz kwit

W przypadku naruszenia przez przewo�nika lotniczego przepis�w dotycz�cych przewozu baga�u mog� Pa�stwo – po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewo�nika – dochodzi� swoich praw na drodze s�dowej.

Baga� powinni Pa�stwo zda� na wyznaczonym stanowisku przewo�nika lotniczego realizuj�cego przew�z. Tam wr�czone zostan� Pa�stwu karty pok�adowe oraz kwit baga�owy.

Op�ata za przew�z baga�u

Op�ata za przew�z baga�u do okre�lonego limitu jest uwzgl�dniona w cenie biletu. Najcz�ciej przewo�nicy lotniczy dopuszczaj� na lotach krajowych wag� do 30 kg na pasa�era, podr�uj�cego klas� biznes i klas� pierwsz� oraz do 20 kg dla podr�uj�cych klas� ekonomiczn�.

Podobnie jest w ruchu mi�dzynarodowym, za wyj�tkiem lot�w do Stan�w Zjednoczonych, Kanady i innych pa�stw ameryka�skich (prosimy skonsultowa� te dane u przewo�nika), gdzie stosowana jest tak zwana zasada „limitu ilo�ci sztuk baga�u”, polegaj�ca na ograniczeniu liczby sztuk baga�u oraz okre�leniu maksymalnego wymiaru tych�e sztuk baga�u.

Nadbaga�

O ile warunki podr�y na to zezwalaj�, mo�na zda� wi�kszy baga� ni� dozwolony za dodatkow� op�at� za nadbaga�.

Baga� podr�czny

Poza baga�em rejestrowanym pozwala si� na przewiezienie przez pasa�era okre�lonych przedmiot�w o niewielkiej wadze i gabarytach jako baga� podr�czny (parasol, torebka na rami�, aparat fotograficzny itp.), o ile przedmioty te nie przekraczaj� okre�lonych rozmiar�w lub wagi, wskazanych czasami na bilecie.

Prosimy o wcze�niejsze skonsultowanie z przewo�nikiem kwestii ograniczenia liczby pakunk�w, rozmiar�w i dopuszczalnej wagi, stosowanych dla baga�u zdawanego oraz baga�u podr�cznego.

Ograniczenia i wy��czenia od odpowiedzialno�ci

Przewo�nicy lotniczy mog� odm�wi� przewozu jako baga� tych artyku��w, kt�re ze wzgl�du na sw�j rozmiar, form�, wag� czy charakterystyk� nie mog� zosta� zaakceptowane jako baga�.

Dla w�asnego dobra, zalecamy nie umieszcza� w baga�u artyku��w podatnych na zepsucie, kruchych, przedmiot�w warto�ciowych (pieni�dze, bi�uteri�, sprz�t elektroniczny itp.), lekarstw, dokument�w, kluczy itp. Niekt�rzy przewo�nicy nie akceptuj� odpowiedzialno�ci za te artyku�y.

A to już wiesz?  Kraina 44 wysp czeka

Przedmioty nie dozwolone w baga�u podr�cznym

Nie zezwala si� na przewo�enie w kabinie samolotu, ze wzgl�du na bezpiecze�stwo podr�y, ca�ego szeregu przedmiot�w. Przedmioty te powinny zosta� zdane do baga�u rejestrowanego (przewo�onego w luku baga�owym), o ile przew�z tych przedmiot�w w luku baga�owym jest dozwolony. W�r�d przedmiot�w nie dozwolonych do przewozu w baga�u podr�cznym znajduj� si�:

Bro� palna i og�lnie bro�

Substancje chemiczne i substancje toksyczne

Materia�y wybuchowe i �atwopalne

Instrumenty t�pe stanowi�ce zagro�enie

Bro� lub przedmioty o ostrych ko�cach lub z ostrymi kraw�dziami.

Wyczerpuj�c� list� przedmiot�w zabronionych do wnoszenia na teren strefy zastrze�onej lotniska i przewozu w baga�u kabinowym oraz rejestrowanym pasa�era zawiera Za��cznik do Obwieszczenia Prezesa Urz�du Lotnictwa Cywilnego z dnia 20/01/2005.

Produkty zabronione do przewozu zar�wno w baga�u rejestrowanym jak i podr�cznym

Niekt�re produkty z pozoru niegro�ne, na pok�adzie samolotu mog� okaza� si� niebezpieczne, je�eli znajduj� si� wewn�trz baga�u. Zmiany temperatury i ci�nienia, ruch samolotu mog� spowodowa� wycieki p�yn�w lub nawet zapalenie si� niekt�rych produkt�w. Dlatego, w Pa�stwa baga�u nie powinny znajdowa� si� m.in.:

materia�y wybuchowe (��cznie z detonatorami, zapalnikami, granatami, minami i produktami pirotechnicznymi)

gazy: propan, butan (��cznie z ma�ymi butlami do kuchenek turystycznych)

p�yny �atwopalne (��cznie z benzyn� i metanolem, farbami, rozpuszczalnikami, klejami i paliwem do zapalniczek)

substancje �atwopalne oraz materia�y radioaktywne (��cznie z magnezem, zapa�kami i zapalniczkami, sztucznymi ogniami i ogniami bengalskimi)

utleniacze i nadtlenki organiczne (takie jak �ugi i �cierniwa)

substancje truj�ce lub zara�liwe (�rodki do deratyzacji, zaka�ona krew)

materia�y radioaktywne (��cznie z izotopami do u�ytku medycznego lub handlowego)

materia�y koroduj�ce (takie jak akumulatory samochodowe)

cz�ci silnika zawieraj�ce paliwo.

Je�eli chc� Pa�stwo przewie�� bro� paln�, powinni Pa�stwo zwr�ci� si� do s�u�b wojskowych na lotnisku w celu uzyskania niezb�dnego zezwolenia. Bro� powinna zosta� opakowana w stosowny futera�. Po przewozie bro� zostanie przekazana s�u�bom wojskowym na lotnisku przeznaczenia. Niekt�re sprz�ty elektroniczne, takie jak komputery przeno�ne mog� zak��ci� prac� urz�dze� pok�adowych i tym samym zak��ci� bezpiecze�stwo lotu. Prosimy o skonsultowanie z za�og� samolotu czy mo�na korzysta� z nich podczas lotu.

A to już wiesz?  Miejsca, których oglądać nie warto

Zdarzenia zwi�zane z baga�em

Linia lotnicza jest odpowiedzialna za szkod� wyrz�dzon� w przypadku zniszczenia, zagubienia czy uszkodzenia baga�u rejestrowanego, je�eli zdarzenie, kt�re spowodowa�o szkod� na pok�adzie samolotu lub podczas, gdy baga� rejestrowany znajduje si� pod opiek� linii lotniczej.

Jednak�e, przewo�nik nie ponosi odpowiedzialno�ci w przypadku, gdy powsta�a szkoda wynik�a z natury, wady czy defektu w�asnego baga�u.

Je�li za� chodzi o baga� nie rejestrowany, zawieraj�cy rzeczy osobiste, linia lotnicza ponosi odpowiedzialno�� wy��cznie wtedy, gdy szkoda powsta�a z winy przewo�nika, os�b mu podleg�ych czy agent�w.

Przewo�nik lotniczy jest odpowiedzialny za szkody wynikaj�ce z op�nienia w przewozie baga�u, chyba, �e podj�� wszelkie nale�yte dzia�ania w celu unikni�cia szkody lub podj�cie takich dzia�a� by�o niemo�liwe.

Reklamacje dotycz�ce baga�u

Przewo�nik ponosi odpowiedzialno�� za baga� rejestrowany i zdany za zgod� pasa�era, nawet je�eli nie zawini�, o ile dany baga� zosta� zdany w dobrym stanie i zgodnie z dokumentem przewozu.

Jest bardzo wa�ne, aby w przypadku jakiego� zdarzenia z udzia�em baga�u rejestrowanego (zniszczenie, utrata, uszkodzenie czy op�nienie) zg�osili si� Pa�stwo jak najszybciej do stanowiska danej linii lotniczej lub do agenta „handling” (przedsi�biorstwo �wiadcz�ce us�ugi obs�ugi naziemnej) w celu z�o�enia stosownej reklamacji, wype�niaj�c w tym celu druk zwany Zg�oszenie zdarzenia zwi�zanego z baga�em, co stanowi niezb�dny wym�g w celu po�wiadczenia zaistnia�ego zdarzenia i rozpocz�cia post�powania realizowanego przez przewo�nika lotniczego.

Je�eli maj� Pa�stwo problem ze zlokalizowaniem stanowiska linii lotniczej, prosimy o zg�oszenie si� do punktu informacji na lotnisku. Tam uzyskaj� Pa�stwo stosown� informacj� o procedurze, kt�r� trzeba b�dzie zrealizowa� w celu z�o�enia reklamacji.

W przypadku nie wype�nienia druku jeszcze przed opuszczeniem lotniska, mog� Pa�stwo z�o�y� reklamacj� w nast�puj�cych terminach:

W przypadku uszkodzenia baga�u, powinni Pa�stwo z�o�y� przewo�nikowi reklamacj� zaraz po stwierdzeniu szkody i ewentualnie najp�niej w terminie do siedmiu dni w przypadku baga�u rejestrowanego, licz�c od dnia jego odbioru.

A to już wiesz?  Skyways Express zbankrutowały

W przypadku op�nienia, reklamacj� nale�y z�o�y� najp�niej w terminie do dwudziestu jeden dni, licz�c od dnia, gdy baga� oddano do Pa�stwa dyspozycji.

Wszelkie reklamacje powinny zosta� sporz�dzone w formie pisemnej i w podanych terminach. Post�powania s�dowe z tytu�u roszcze� odszkodowawczych musz� by� wniesione w ci�gu dw�ch lat od daty przylotu samolotu lub od dnia, w kt�rym samolot mia� przylecie�.

hastagi na stronie:

#przepisy lotniskowe #lot przepisy bagaĹźowe #lot przepisy #przepisy bagaĹźowe #przepisy bagaĹźowe lot

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy