Naukowcy zamierzają zrestrukturyzować komunikację w europejskim ruchu lotniczym
[Data: 2011-06-20]
Niebo bezpieczniejsze dla podróżnych to ważny cel dla Europejczyków. Aby to osiągnąć należy wymienić systemy komunikacyjne, które liczą sobie 50 lat. Informacje wymieniane obecnie między kontrolerami ruchu lotniczego a pilotami, głównie głosowe, zostaną unowocześnione za pomocą zautomatyzowanych danych dostępnych dla większej liczby osób w ramach nowego Internetu bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Zespół europejskich naukowców pracuje obecnie nad restrukturyzacją ruchu lotniczego w regionie, aby stawić czoła tym wyzwaniom. Projekt SECOMAS (Zakresowo wydajna komunikacja na potrzeby przyszłych usług lotniczych) jest technologiczno-operacyjną częścią europejskiego przedsięwzięcia o nazwie SESAR (Badania nad jednolitym systemem zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji), które zostało częściowo dofinansowane przez Komisję Europejską na gigantyczną kwotę 700 mln EUR. Przedstawiciele branżowi i Eurocontrol, europejska organizacja na rzecz bezpieczeństwa ruchu lotniczego złożona z 39 państw członkowskich, oraz Wspólnota Europejska wsparły przedsięwzięcie SESAR kolejnymi 2,1 mld EUR.
„Obecne systemy komunikacyjne są użytkowane od lat 60. i 70. XX w.” – mówi Jan Erik Håkegård z norweskiego instytutu badawczego SINTEF, kierownik projektu SECOMAS. „Nie będą w stanie poradzić sobie z rosnącym zapotrzebowaniem na wyższą przepustowość.” Projekt SECOMAS stawia sobie za cel opracowanie nowej technologii komunikacji w ruchu lotniczym.
Aktualne systemy zmuszają pilotów i kontrolerów ruchu lotniczego do komunikacji werbalnej. Natomiast nowa technologia będzie generować cyfrowe informacje, umożliwiając dostęp do informacji wielu grupom użytkowników, w tym zespołom naziemnym.
„W przyszłości informacje, w przeważającej mierze cyfrowe, będą przechowywane w internetowej „chmurze”, a komunikacja będzie funkcjonować jak w intranecie” – wyjaśnia dr Håkegård. „Podróżni prawdopodobnie nie zauważą zbytnio zmian, a nam dokładnie o to chodzi. Pasażerowie mogą nawet odczuć nieznaczny spadek cen i skrócenie całkowitego czasu podróży, ale w zasadzie czynniki te nie będą mieć większego wpływu na ich doświadczenia. Aczkolwiek, jeżeli nie przeprowadzilibyśmy tego unowocześnienia, to naprawdę byłoby to dla nich dotkliwe – rosnąca liczba lotów oznaczałaby astronomiczne ceny i mnóstwo opóźnień.”
Przejście na usługi cyfrowe to szeroko zakrojone działanie o ścisłych wymogach rządzących nową technologią komunikacyjną – według naukowców.
„Zestaw usług cyfrowych dla pilotów już został opracowany” – zauważa dr Håkegård. „System dostarczy im informacji na temat statusu ich samolotu, lokalizacji innego samolotu, warunków pogodowych, jakich należy oczekiwać oraz tego, którędy mogą lecieć, aby podnieść efektywność ruchu lotniczego.”
To przełoży się na krótsze czasy przelotu, mniejszą liczbę opóźnień i lepszy przepływ informacji między personelem linii lotniczych a pracownikami portu lotniczego.
Zwiększenie efektywności i przepustowości jest równie ważne dla Europy. Reorganizacja całego ruchu lotniczego ponad granicami krajowymi przełoży się na wzrost zarówno efektywności, jak i przepustowości. Wprowadzenie koniecznych zmian w strukturze umożliwi ekspertom ds. lotnictwa uporanie się z problemami dotyczącymi przyszłego ruchu lotniczego, bezpieczeństwa i środowiska.
„Europejska przestrzeń powietrzna jest obecnie bardzo rozczłonkowana” – podkreśla dr Håkegård. „Po wprowadzeniu zintegrowanego zarządzania będziemy mieć większą kontrolę nad aktywnością lotniczą i będziemy w stanie latać krótszymi szlakami częściej niż jest to obecnie możliwe.”
Ta zaawansowana technologia będzie produkowana masowo i stopniowo wprowadzana przez okres dwóch lat.
Więcej informacji:
SESAR:
http://www.sesarju.eu/
SECOMAS:
http://www.sintef.no/SECOMAS
Teksty pokrewne: 31561
Kategoria: Wyniki projektów
Źródło danych: SESAR
Referencje dokumentu: Na podstawie informacji uzyskanych z SINTEF.
Indeks tematyczny: Technologia kosmiczna; Koordynacja, wspólpraca; Technologie informacyjne i komunikacyjne ; Badania Naukowe; Aspekty spoleczne; Telekomunikacja; Transport
RCN: 33530
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=PL_NEWS&ACTION=D&SESSION=&RCN=33530