Airbus 330 nale��cy do skandynawskich linii lotniczych SAS lecia� z 255 pasa�erami i 13 cz�onkami za�ogi z Kopenhagi do Waszyngtonu. Holenderski (nale��cy do linii lotniczych KLM) Fokker 70 z 76 pasa�erami i 4-osobow� za�og� lecia� z Trondheim (Norwegia) do Amsterdamu. Obie maszyny znalaz�y si� na tym samym kursie i na tej samej wysoko�ci (11 tys. m) na obszarze nadzorowanym przez o�rodek kontroli lot�w w Oslo.
Naziemny o�rodek lot�w w Oslo nie zauwa�y� zagro�enie. 40 sekund przed katastrof� obie maszyny uratowa� automatyczny system ostrzegania ITAC II, kt�ry nakaza� pilotowi Airbusa wykonanie gwa�townego manewru celem unikni�cia zderzenia.
Fakt, i� tak niebezpieczna sytuacja zaistnia�a z winy naziemnego personelu potwierdzi� Per Harald Pedersen, dyrektor sp�ki Avinor AS, zarz�dzaj�cej sieci� kontroli ruchu powietrznego. Pedersen powiedzia�, i� szczeg�owo zbadaj� okoliczno�ci zdarzenia.
Sobotnie wydarzenie potwierdza panuj�c� w Norwegii opini� o coraz gro�niejszych zak��ceniach ruchu lotniczego. Dla pa�stwo tego, ze wzgl�du na jego rozmiary, kszta�t i klimat komunikacja lotnicza jest bardzo istotna, co doskonale wida� w liczbach – co roku w kraju licz�cym 4,5 mln mieszka�c�w lata samolotami 31,2 mln os�b, a 46 dzia�aj�cych port�w lotniczych obs�uguje ponad 580 tys. lot�w.
Wszystkimi 46 lotniskami i sieci� kontroli ruchu powietrznego zarz�dza pa�stwowa sp�ka Avinor AS, kt�ra obecnie przechodzi proces restrukturyzacji – likwidacji ulega cz�� o�rodk�w kontroli naziemnej, co powoduje protesty personelu. Konflikty powoduj� przerwy w pracy, zagro�enie strajkiem, znacz�cy wzrost absencji chorobowej, itp.
Aby rozwi�za� konfliktow� sytuacj� w sp�ce parlamentarna Komisja Transportu i Komunikacji zaproponowa�a sprywatyzowanie Avinoru, podzia� na sp�ki, a nawet zatrudnienie pbcokrajowc�w na stanowiskach kontroli lot�w. Trzy tygodnie temu przewodnicz�cy komisji, Per Sandberg, powiedzia�, i� dobrym rozwi�zaniem by�oby sprowadzenie kontroler�w lot�w z Polski, maj�cych doskona�� opini� zawodow�, kt�rzy nie tylko dysponuj� takimi samymi umiej�tno�ciami i maj� takie same kompetencje, jak norwescy kontrolerzy. Ale ponadto chc� pracowa�.
�r�d�o: Metro, 2006-01-08