BAE Systems, wiod�ca firma przemys�u zbrojeniowego i lotniczego, pomog�a zespo�owi McLaren Mercedes przygotowa� si� do tegorocznego sezonu wy�cig�w Formu�y 1. Firma udoskonali�a uk�ad zasilania samochod�w teamu McLarena dzi�ki zastosowaniu techniki SPH (Smoothed Particle Hydrodynamics), kt�ra stymuluje ruch p�yn�w w zbiornikach i przewodach. Dot�d metoda ta wykorzystywana by�a do poprawy efektywno�ci spalania w samolotach.
Centrum Zaawansowanych Technologii BAE Systems (Advanced Technology Centre – ATC) przeprowadzi�o modelowanie komputerowe, kt�re pozwoli�o dokona� modyfikacji projektu zbiornik�w paliwowych samochod�w McLaren Mercedes. W wyniku tych prac mo�na by�o bardziej precyzyjne okre�li� ilo�� pozostaj�cego w zbiornikach paliwa oraz lepiej usytuowa� �rodek ci�ko�ci bolidu. Wprowadzone zmiany przynios�y wyra�n� popraw� osi�g�w – przerobiony zbiornik paliwa zosta� wykorzystany w bolidzie zespo�u McLaren Mercedes w 2005 roku – MP4-20 – najszybszym na torze przez ca�y sezon.
Dr Robert Banim, g��wny in�ynier BAE Systems Advanced Technology Centre, powiedzia�: „Uda�o nam si� zmieni� spos�b, w jaki Team McLaren Mercedes mierzy i obrazuje przep�yw paliwa. Zmiany w budowie zbiornika paliwowego, bazuj�ce na wynikach symulacji komputerowej, da�y w zesz�orocznym bolidzie wymierne rezultaty.
Podobna technika jest obecnie wykorzystywana w projekcie skrzyni bieg�w. Prowadzona jest komputerowa symulacja przep�ywu oleju poprzez przewody, obudow� zamykaj�c� skrzyni� bieg�w i jej wn�trze oraz mechanizm zmiany bieg�w. Program testowy zosta� rozpocz�ty w styczniu 2005 roku, za� uzyskane wyniki s� podstaw� modyfikacji wprowadzanych do samochodu z roku 2006.
BAE Systems wraz z Team’em McLaren Mercedes pracuj� nad technologiami, kt�re jeszcze bardziej zwi�ksza�yby moc bolidu oraz szanse McLarena na sukces na torze. Ostatnio uda�o si� im uzyska� znaczny post�p w technice w��kien w�glowych oraz uk�ad�w bezprzewodowych. BAE Systems zamierza wykorzysta� wsp�prac� z McLaren Mercedes tak�e do w�asnych cel�w – w szczeg�lno�ci planuje skupia� si� na badaniu pr�dko�ci proces�w konstrukcyjnych i operacyjnych w Formule 1.
Ron Dennis, przewodnicz�cy i CEO Grupy McLaren, powiedzia�: „BAE Systems jest niepowtarzaln� kopalni� innowacyjnych pomys��w technologicznych. Zapewnia nam doskona�e rozwi�zania z wielu obszar�w – aerodynamiki, symulacji, projekt�w konstrukcyjnych, a nawet IT. Kreatywno�� i d��enie do doskona�o�ci s� dla nas r�wnie wa�ne. Stosujemy najnowocze�niejsze technologie i mamy ambicje osi�gni�cia najwy�szego �wiatowego poziomu. Jeste�my partnerami w ka�dym calu”.
Centrum Zaawansowanych Technologii BAE Systems obchodzi w 2006 roku dziesi�t� rocznic� wsp�pracy z zespo�em McLaren Mercedes, kt�ra obfitowa�a w wiele pami�tnych wydarze�. W�r�d nich wymieni� warto dzie�, kiedy Mika Hakkinen i David Coulthard testowali swoje umiej�tno�ci w symulatorze lot�w my�liwca Eurofighter Typhoon, kiedy Ron Dennis dokona� oficjalnego otwarcia kierowanego przez BAE Systems Centrum Systemowych Innowacji In�ynieryjnych (Systems Engineering Innovation Centre – SEIC) na Uniwersytecie Loughborough, oraz kiedy Eurofighter Typhoon �ciga� si� z samochodem F1 zespo�u McLaren Mercedes.
BAE Systems
BAE Systems jest mi�dzynarodow� firm�, zajmuj�c� si� rozwojem zaawansowanych system�w obronnych i lotniczych, ich dostawami i serwisem. Specjalizuje si� w technologiach lotniczych, l�dowych, morskich i kosmicznych. Projektuje i produkuje samoloty wojskowe, okr�ty nawodne i podwodne, systemy radarowe, awioniczne, komunikacyjne i elektroniczne, a tak�e systemy broni kierowanych oraz zapewnia obs�ug� posprzeda�n� tych produkt�w. BAE Systems zatrudnia przesz�o 100 000 pracownik�w, a jej roczna sprzeda� w 2005 roku przekroczy�a 15,4 mld GBP.